Er zitten meerdere voordelen aan een laadpaal voor thuis. Zo ben je niet afhankelijk van openbare laadpalen waar de buren of andere (snel)weggebruikers ook hun auto inpluggen. Met een eigen laadpaal ben je gegarandeerd van een volle accu. Daarnaast maak je gebruik van je eigen stroomnet met eigen stroomtarief. En dat maakt een eigen laadpaal, zeker in combinatie met zonnepanelen, twee tot vijf keer goedkoper in vergelijking met een openbare laadpaal.
De laadpaal voor thuis: hoe zit dat?
Je bent duurzame stappen aan het zetten en overweegt bij je thuis een laadpaal te laten plaatsen. Omdat dit geen alledaags product, én geen alledaagse beslissing is, beantwoorden wij hier de 5 meest gestelde vragen over de laadpaal.
Waarom kiezen voor een laadpaal voor thuis?
Nou, dat scheelt!
Laden met een thuislaadpaal betekent dat je gebruikmaakt van je eigen stroomnet met eigen stroomtarief. Gemiddeld betaal je hiervoor € 0,30 per kWh. Dit kan overigens nog lager uitpakken als je een dynamisch contract hebt. Het tarief van laadpalen aan de openbare weg is een stuk hoger. Ter vergelijking: snelladen langs de snelweg kost ongeveer € 0,75 per kWh.
Wanneer is een laadpaal rendabel?
Omdat je gebruikmaakt van je eigen stroom tegen je eigen stroomtarief is laden met behulp van de laadpaal voor thuis vriendelijker voor je portemonnee, dan laden bij een openbare laadpaal. Een laadpaal heb je in principe binnen een paar jaar terugverdiend. Zeker in combinatie met zonnepanelen. Want als je je eigen zonnepanelenstroom opwekt, bespaar je nog meer door je auto met groene stroom uit je zonnepanelen op te laden.
Welke laadpaal in combinatie met zonnepanelen?
Wil je het dus superduurzaam aanpakken, dan voed je je laadpaal met de door je zonnepanelen opgewekte stroom. Hoe duurzaam, en dus goedkoop, een en ander dan wordt is afhankelijk van het aantal zonnepanelen op je dak, de ligging van de zonnepanelen ten opzichte van de zon en het type laadpaal. Tip: let er bij de aanschaf van je laadpaal op of dit type kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom is. Heb je meer aan stroom nodig of is de zon onder, dan kan er netstroom worden toegevoegd. Tegen nachttarief bijvoorbeeld. Maar de goedkoopste optie is om je auto overdag met zonnestroom te laden.
Welke laadpaal is het beste?
Als het gaat om een investering van dit formaat, dan wil je zeker weten dat je de beste laadpaal kiest. Eentje die perfect bij jouw (woon)situatie past. Dit is waar je op moet letten bij het kiezen van jouw ideale laadpaal voor thuis.
- Wandlader of laadpaal? De een hangt aan de muur, de ander staat rechtop. Verder zit er geen verschil tussen deze twee soorten laadpunten. Hebben we het over ‘de laadpaal’ dan hebben we het dus ook over de ‘wandlader’.
- Offline of online laadpaal? Het verschil tussen deze twee is dat een offline lader een simpele plug & play lader is. Met andere woorden: er zitten geen extra opties bij. Een online lader -de slimme lader- is wel toegerust met allerlei functies, vaak via een app. Denk bijvoorbeeld aan de opties puur vanuit de zonnepanelen opladen, automatisch laden tijdens de daluren van je dynamische energiecontract en inzicht krijgen in het verbruik van de lader. Logisch dat er een prijsverschil zit tussen deze twee typen laders. Een richtlijn: een 22 kW offline lader is verkrijgbaar voor € 640,-. Een online 22 kW lader met de essentiële opties voor het slim laden kost tussen de € 860,- en € 975,-. Let op, dit zijn prijzen exclusief installatie.
- 1 of toch 3? Wat betreft de aansluiting heb je de keus uit een 1-faseaansluiting of een 3-fasenaansluiting. Om voor het juiste te kiezen, moet je weten hoe je huis op het stroomnet is aangesloten. De beste aansluiting is een 3-fasenaansluiting, omdat je hiermee in theorie drie keer sneller kunt laden. Heb je geen 3-fasenaansluiting, dan kun je vaak voor een beperkt bedrag je aansluiting laten verzwaren.
- Welke stekker? Om er zeker van te zijn dat je laadpaal bij je auto past, check je welke stekkeraansluiting je auto heeft. Nu is het wel zo dat vrijwel elke moderne auto beschikt over een Type 2-stekker – ook wel Mennekesaansluiting genoemd – om te laden aan een thuislader of publieke lader. Maar toch: check het even.
- Is het een match? Soms laadt de auto minder snel op, dan de laadpaal laadt. En soms is het juist andersom: dan laadt de auto snel op, maar is de laadpaal een langzame lader. Stem auto en laadpaal op elkaar af. Tip: het is qua toekomstig autogebruik slim om te kiezen voor een laadpaal met een hoger laadvermogen dan je auto aankan.
Wist je dat…
…Hoppenbrouwers Installq-gecertificeerd is? Oftewel: Hoppenbrouwers heeft het zegelrecht en mag bijvoorbeeld de hoofdschakelaar vervangen en de zegels doorknippen om spanningsloos te werken. Het verzwaren van de meterkast doet de netbeheerder. Zo ga je van een 1-faseaansluiting naar een 3-fasenaansluiting. Voor meer informatie: klik hier.
Wat kost een laadpaal?
De prijs van een laadpaal is afhankelijk van het merk laadpaal, de functies en het design. Ook maakt het verschil of er naast de meterkast een gat naar buiten kan worden geboord of dat de laadpaal aan de andere kant van je perceel moet komen te staan of te hangen. Je las net al dat de laadpaal zelf tussen de € 860,- en € 975,- kost. Wat betreft installatiekosten kun je uitgaan van gemiddeld € 725,- tot € 847,-. Een laadpaal voor thuis kost, inclusief installatie, tussen de € 1.500,- en € 2.000,-.
Bekijk onze laadpalen
Heb jij interesse in een laadpaal? Of wil je eerst nog wat meer informatie? Onze adviseurs denken graag met je mee.
- Geschikt voor alle elektrische voertuigen
- Gecertificeerd met de hoogste veiligheidsnormen
- Verkrijgbaar in 6 kleuren
- Geschikt voor alle elektrische voertuigen
- Gecertificeerd met de hoogste veiligheidsnormen
- Verkrijgbaar in 6 kleuren
- Geschikt voor alle elektrische voertuigen
- Gecertificeerd met de hoogste veiligheidsnormen
- Verkrijgbaar in 6 kleuren