Netwerk van verduurzamers
Om onze duurzaamheidsambitie voor 2030 waar te kunnen maken hebben we een heldere fasering aangebracht voor de komende jaren in onze ‘strategische routekaart Duurzaam 2030’. In 2022 kopen we uitsluitend CO2-neutrale auto’s en willen we de derde trede van de CO2- restatieladder behalen, om uiteindelijk op trede vijf uit te komen. Komend jaar gaan we ook kijken hoe we onze kennis en ervaring nog beter kunnen delen met klanten en collega’s. Zo kunnen we onze klanten optimaal helpen om hun duurzame ambities waar te maken. Wouter geeft aan: ’In de zelfsturende teams moet iedere beslissing genomen worden met duurzaamheid in het achterhoofd.’ Daarbij is niet alleen korte termijn teamrendement belangrijk; soms moet je als team investeren om juist op de lange termijn iets te laten renderen, zowel financieel als qua houdbaarheid.’ Om naast klantgericht ook duurzaamgerichter te kunnen werken binnen ons bedrijf werkt de programmamanager aan een intern netwerk van verduurzamers. Deze innovatieve medewerkers gaan aan de slag met het genereren van bruikbare ideeën waar we als bedrijf in de toekomst wat aan hebben. Denk bijvoorbeeld aan het slim maken van onze gebouwen en block chain technologie toepassen bij wijze van materialenpaspoort. Maar ook de inzet van BIM om circulariteit te faciliteren en voorspellend onderhoud mogelijk te maken.
Integraal duurzaamheidsadvies
Het netwerk van verduurzamers richt zich primair op hoe we klanten kunnen helpen verduurzamen, daar zit immers de impact. ‘We moeten onze medewerkers inspireren om steeds die stap extra te zetten. We zijn nu al heel goed met onder andere zaken zoals warmtepomptechniek en zonne-energie. Voor elke markt die we bedienen ontwikkelt het beeld van wat duurzaam is zich echter voortdurend. Wij willen samen met de klant dit grotere plaatje bekijken en het beste advies geven. Daarmee gaan we toe naar een integraal duurzaamheidsadvies. Dit kunnen we doen door gebruik te maken van circulaire materialen. Maar ook door datasystemen slimmer met elkaar te laten werken, waardoor je bijvoorbeeld niet onnodig componenten vervangt. Techniek is in alle gevallen de meerwaarde die we als Hoppenbrouwers bieden. Daar ligt onze kennis en kunde’, aldus de programmamanager Duurzaamheid. Wouter hoopt op termijn deze meerwaarde om te kunnen zetten in een duurzaamheidsscore net als bij NPS (klantloyaliteit) en MTO (medewerkerstevredenheid).